در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند نقش پررنگ زنان روستایی در توسعه گلخانه‌ها و زنبورداری تنها زن رزمنده در عملیات بیت المقدس چه کسی است؟
سرخط خبرها
فرماندار کلات: کلات قطب تولیدات محصولات کشاورزی و گردشگری استان است

فرماندار کلات: کلات قطب تولیدات محصولات کشاورزی و گردشگری استان است

  • کد خبر: ۱۸۹۸۲۸
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
فرماندار کلات گفت: صنایع‌دستی، تولیدات و محصولات بانوان شهرستان قابل عرضه به دنیا است که می تواند تبدیل به قطب گردشگری و صنایع دستی در استان شود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی صلاحی ۲۷ مهرماه در آیین اختتامیه پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایر که با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که تحول اساسی در توانمندی‌های حوزه روستایی و گردشگری، کشاورزی و دامپروری رقم بزنیم، همچنین برای علمی سازی و استفاده از توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری و فرهنگی شهرستان کلات بیان کرد: قلعه دفاعی چند هزار ساله که دور تا دور کلات قراردارد در زمان اشکانیان، تیموریان، ایلخانیان و افشاریان این منطقه را به عنوان پایتخت و مرکز حکومت خود انتخاب کرده بودند. همچنین به لحاظ فرهنگی ۱۵ گروه فرهنگی از کرد، ترک، لر، عرب، ازبک، عجم و اقوام مختلف دیگر که رنگین کمانی از فرهنگ‌ها هستند در منطقه داریم. این افراد دور هم با آرامش زندگی می‌کنند و انسجام بسیار خوب فرهنگی در شهرستان حاکم است.

فرماندار کلات با اشاره به این موضوع که ۹۵ درصد اقتصاد شهرستان کلات بر پایه کشاورزی است تاکید کرد: در حوزه دامپروری و کشاورزی به قدری ظرفیت بالایی در شهرستان وجود دارد که با توجه به سند تحول کشاورزی تهیه شده، می‌توانیم قطب تولید محصولات کشاورزی و گردشگری در استان باشیم و تأمین امنیت غذایی را از این منطقه رقم زد.

علی صلاحی در ادامه بیان کرد: با وجود ظرفیت های موجود اما مشکلات بسیار فراوانی نیز در حوزه‌های زیرساختی داریم که آبخیزداری و جاده مهم‌ترین آن است. صلاحی افزود: با توجه به کوهستانی بودن منطقه، در زمان بارش باران و نزولات آسمانی نگران سیلاب‌های بسیار ویرانگری هستیم، این سیلاب‌ها علاوه بر خسارت‌هایی که برجای می‌گذارند آب و خاک حاصلخیز شهرستان را هم از کشور خارج می‌کنند.

صلاحی با بیان اینکه در فصل غیر بارندگی در بخش کشاورزی و شرب با تنش آبی مواجهیم و طرح دقیقی برای آبخیزداری و ذخیره و هدایت آب ها وجود ندارد تصریح کرد: یکی از نیازهای اساسی شهرستان با توجه به بالا بودن سنگ‌بستر طرح‌های آبخیزداری است چرا که آب‌های سطحی جایی برای ذخیره‌سازی ندارند و در نهایت به هدر رفت بارش ها منجر می شود.

وی به وضعیت جاده خطرناک کلات اشاره کرد و در ادامه گفت: جاده و راه‌های مواصلاتی پر پیچ و خم از دیگر مشکلات جهت توسعه شهرستان کلات است. پیگیری های متعددی برای این موضوع و اخذ ماده23 داشتیم اما گفته می‌شود، چون کلات فقط ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد عملاً احداث جاده و یا مرمت آن توجیهی ندارد.

صلاحی با تاکید بر اینکه جمعیت ۴۰ هزار نفری یک شهرستان مرزنشین قطب تولید کشاورزی، گردشگری، دامداری، پرورش زنبورعسل، گوشت قرمز، شیلات و ... هستند، افزود: اگرچه این منطقه توانایی ترانزیت به کشور ترکمنستان دارد ولی عنوان می‌شود احداث جاده توجیهی ندارد.

فرماندار کلات گفت: تنها واحد دانشگاهی شهرستان پیام نور است که ۲۷۰ دانشجو دارد و تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر نیز از آن فارغ‌التحصیل شده‌ و افراد موفقی در مجامع علمی و تحصیلات تکمیلی هستند ولی به دلیل بعد مسافت سیاست مرکز پیام نور کشور بر این است که این دانشگاه‌ از شهرستان‌ها جمع شود که ضربه سنگینی به جوانان این منطقه است و در ترک تحصیل بسیاری از آنها اثرگذار است.

صلاحی یکی دیگر از مشکلات کلات را نبود پارک و بوستان مناسب به ویژه برای بانوان دانست و ادامه داد: با وجود اینکه شهر کلات از ۷۳ سال قبل شهردار دارد اما به دلیل ساختار شهر و پستی بلندی های آن و محدودیت مکانی، از داشتن پارک و بوستان مناسب برای بانوان و حتی برای پیاده‌روی و ورزش‌های همگانی محروم است که در این خصوص نیازمند مساعدت جدی مسئولان هستیم.

وی گفت: همچنین وجود مجتمع‌های فرهنگی از جمله نیازها و ضروریات این شهرستان است. بانوان این شهرستان از نبود مجتمع فرهنگی برای عرضه فرهنگ‌هایشان رنج می‌برند و در حال حاضر فضا و مکانی برای عرضه فرهنگ‌ قومیت‌های مختلف در شهرستان وجود ندارد.

صلاحی با تأکید بر اینکه تمام بانوان شهرستان کلات در حوزه صنایع دستی هنرمند هستند بیان کرد: زیبایی‌هایی که در صنایع‌دستی، تولیدات و محصولات بانوان شهرستان وجود دارد قابل عرضه به دنیا است. تاکنون سه محصول صنایع‌دستی شهرستان را ثبت ملی شده و امیدواریم این محصولات به زودی در سطح جهانی عرضه شود.

تنوع موضوعی مقالات نقطه قوت همایش بود

دبیر علمی پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری گفت: در دانشگاه فردوسی هسته مطالعات جغرافیای روستایی سال ۱۳۸۹ ثبت شد که یکی از برنامه‌های تعریف شده در این هسته، برگزاری همایش‌های علمی در این حوزه است. یک سال در میان همایش‌هایی در خصوص جغرافیای روستایی برگزار شده است که بعد از کرونا به مدت دو سال تعلیق شد و در نهایت امسال پنجمین همایش را با همکاری فرمانداری کلات برگزار کردیم.     

خدیجه بوزرجمهری در خصوص مقالات ارائه شده اظهار کرد: ۵۵ مقاله به دست انجمن علمی از شهر‌های مختلف رسیده است که از این میان ۱۸ مقاله منتخب شدند و برخی از آن‌ها که نمره بالایی کسب کرده بودند را جهت ارائه شفاهی در طول همایش انتخاب کردیم. خوشبختانه تنوع موضوعی مقالات و جذابیت ارائه دهندگان از نقاط تقویت بخش علمی بود.

این استاد دانشگاه افزود: برخی از مقالات از کیفیت و کمیت مطلوب و ساختار قوی برخوردار است که آن‌ها را جهت چاپ در مجله علمی پژوهشی استفاده خواهیم کرد. طبق قولی که خانم مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده است مقالات برتر را در قالب کتاب به چاپ خواهیم رساند.  

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.